Lidé budou mít právo jednat s úřady pouze přes počítač, usnadní se i podávání daňových přiznání

06.08.2018 Zdroj:
iHNed.cz
Autor:
Jakub Zelenka, Jan Úšela

Proč by měly různé úřady od lidí vyžadovat stále stejné informace, které od nich už jednou dostaly? Proč si taková data mezi sebou nepřepošlou samy, aniž by občany vyzývaly ke zbytečnému chození na úřad? ptají se autoři nového návrhu zákona, který by měl takové praxi učinit přítrž a který by dal všem Čechům právo komunikovat se státem výhradně přes počítač či mobil.

Takzvaná digitální ústava, kterou sepsali IT odborníci z nestátní ICT unie, už nyní koluje mezi poslanci všech sněmovních stran. Líbí se přitom jak koaličním, tak opozičním partajím, například ODS či pirátům, takže je velká šance, že na podzim sněmovna začne návrh projednávat a do roka ji parlament definitivně schválí.

"Naší snahou je aktivitu přenést do rukou lidí, aby si na státu digitální služby vynutili. Jestli mohou digitálně fungovat třeba banky, měl by to zvládat i stát," uvádí hlavní autor návrhu a šéf ICT unie - zástupců IT společností - Zdeněk Zajíček. Podle něj jsou úřady již připravené řadu digitálních služeb lidem poskytovat, zatím se tomu ale prý z vlastní pohodlnosti spíše vyhýbají.

Plány e-governmentu

* Nestátní ICT unie před prázdninami dokončila návrh zákona, který má dát lidem právo jednat s úřady výhradně přes počítač nebo mobil. Podle návrhu by lidé, kteří s úřady jednají digitálně, už nemuseli nadále shromažďovat různá papírová potvrzení. Navíc by platilo pravidlo, že státu stačí poskytnout jednu informaci, kterou si mezi sebou úřady předají bez toho, aby stejný údaj po člověku vyžadovaly opakovaně. Návrh už mají k dispozici poslanci sněmovních stran a pozitivně se k němu staví jak koalice, tak opozice. Zákon by mohl být přijat už v příštím roce.
* Od července už fungují nové elektronické občanky a Portál občana. Na portálu je zatím k dispozici 37 služeb, od září přibudou další. Do dvou let by navíc měl vzniknout nový typ digitálního daňového přiznání.
* Vláda chce rovněž zjednodušit vypisování IT zakázek. Skončit mají velká výběrová řízení, která nahradí několik menších. Vedle toho právě probíhá audit, který ukáže, jak daleko jsou různé úřady ve vlastní digitalizaci.

Česko v oblasti digitalizace státu za světem dlouhodobě zaostává. Podle aktuálního šetření OSN za loňský rok mu v tomto směru patří až 54. místo na světě a oproti předloňsku si o čtyři příčky pohoršilo.

Důvodem je fakt, že předchozí vlády důležitost digitalizace, která provoz státu zlevňuje a lidem jednání s úřady zjednodušuje, podcenily. Nynější vláda Andreje Babiše (ANO) ovšem jako vůbec první kabinet označila otázku rozvoje e-governmentu za jednu z priorit svého programu.

Konkrétní výsledky jsou již vidět na červencovém spuštění nového Portálu občana, který lidem umožňuje s úřady komunikovat po internetu. K přístupu na zmíněný web se dá použít datová schránka či nová elektronická občanka s čipem. Tu si od začátku července podle ministerstva vnitra pořídilo už přes 60 tisíc Čechů. Zmíněný portál aktuálně za pomoci eObčanky nabízí lidem celkem 37 služeb státu, od září by k nim měly přibýt další.

Do dvou let by měl navíc vzniknout nový systém pro digitální podávání daňových přiznání. Projekt s názvem Moje daně má nahradit současný elektronický formulář, který kvůli své složitosti lidi spíše odrazuje. "Nový systém bude oproti tomu současnému jednodušší. Údaje budou na portálu předvyplněné," řekl HN Vladimír Dzurilla, zmocněnec vlády pro IT a digitalizaci.

Podle Dzurilly už vláda navíc dokončuje dokument s názvem Digitální Česko, který by měl být postupně doplňován a který by měl úřadům sloužit jako návod, jak k digitalizaci přistupovat. Cílem je především odstranit z existujících zákonů překážky bránící jednat se státem přes počítač, zjednodušit vypisování IT zakázek nebo zdokonalit počítačová školení úředníků.